Контакты NewHost

Розподіл компетенцій та управління проектом

У будь-якому бізнесі багато різних завдань. Часто можуть перетинатися друг з одним. Тому на етапі прийняття рішення про створення бізнесу варто подумати про те, які компетенції знадобляться і яким чином їх можна закрити спочатку.

Заради скорочення витрат підприємці-початківці шукають партнерів і співробітників серед своїх знайомих, друзів і родичів. Візьмемо і ми, наприклад, сімейний бізнес і розкладемо його на основні компетенції.

Зазначу, що у цій статті ми не розглядатимемо доцільність роботи з близькими та родичами, а просто вивчимо підхід.

Як приклад візьмемо таку ідею: пошиття кумедних іграшок.

Основні компетенції, які нам знадобляться під час реалізації:

- Швейне виробництво

- Збут

- Постачання

- Маркетинг (дослідження ринку, реклама, просування)

- Логістика

- склад

Найчастіше бізнес-ідеї виростають із великої мрії та пристрасного бажання щось робити, творити. Тому можна сказати, що у 90% випадків бізнес починається з «виробництва товарів та послуг».

Тепер розглянемо наш приклад:

Мама добре та якісно шиє іграшки. Значить, мама – швейне виробництво?

Дійсно, у мами є швейна машинка та навичка шиття, необхідні для виробництва. А ще в проекті знадобляться її досвід спілкування в соцмережах і велика комора під склад.

Таким чином, мама закриє одразу 3 компетенції:

-  Швейне виробництво

- Маркетинг (дослідження ринку, реклама, просування)

- склад

Але у мами немає: матеріалів, часу на шиття, навичок продажу, транспорту.

Відкритими залишаються компетенції:

- Збут

- Постачання

- Логістика

 

Мама знає, що у тата є машина, і він працює поруч із ткацькою фабрикою, при якій є великий магазин «Все для шиття». Мама просить тата привезти їй за списком тканини, фурнітуру та інше.

Компетенції Постачання та Логістика закриваються татом Ярослав Степченков.

Компетенцію Збут мамі вдається закрити завдяки бабусі. Вона в’яже шкарпетки і рукавиці і торгує ними в холодну пору року на ринку на втіху. Бабуся погодилася брати іграшки на реалізацію.

Ще одна проблема мами – це брак часу, що значно ускладнює швидкість напрацювання асортименту. Мама змушена перерозподіляти свій час та делегувати обов’язки.

О, ми пропонуємо для вас, онлайн тренінг в2в, а також, онлайн тренінг Управління відділом продажів в вашій компанії.

Мама знаходить 3 основних напрямки витоку часу:

- кружки молодшої дитини;

- Просування груп у соцмережах;

- Спроби вивчити сайтобудування.

З першим пунктом допомагає впоратися дідусь: він возить молодшого на гуртки — говорить Наталія Дегтярьова.

Дочка, яка активно користується соцмережами, отримує докладну інструкцію про те, що коли і де публікувати, і закриває другий пункт.

 

Старший син захоплюється створенням сайтів-візиток, тому йому доручили освоїти складнішу систему та закрити третій пункт.

А тут і починається найцікавіше.

Мама, звільнивши собі час для виробництва, незабаром розуміє, що:

- тато привіз не ті матеріали;

– син так і не поставив необхідний модуль інтернет-магазину на сайт;

- донька некоректно обійшлася з покупницею, чим проґавила вигідну клієнтку;

- Тільки бабуся з дідусем поки справляються непогано, але бабуся вже отримала попереднє замовлення на велику кількість іграшок, про що постійно нагадує мамі.

 

Ось тут гостро і постає питання, хто керує цим бізнесом?

Адже скоро обсяги товару або попит на нього збільшаться, доведеться наймати додаткових, вже чужих людей. Потрібно буде вибудовувати стратегію просування, шукати нові ринки.

Ми дуже часто втрачаємо на увазі одну дуже важливу компетенцію, залишаємо її за дужками, як очевидну – мовляв, хто почав, той і керує. Насправді все зовсім не так однозначно, особливо коли всі учасники бізнесу починали разом або припадають один одному родичами.

Щоб не було скандалів та образ, необхідно ще на березі визначити, хто кермовий.

Зазвичай, це не той, чия ідея, а той, хто зміг її реалізувати.

Якщо «шити іграшки» придумала бабуся (під приводом того, що мама шила гарні іграшки в дитинстві), але весь її внесок у справу обмежується щоденним тиском на маму і точкою продажів на ринку, то виходить, що бабуся не управлінець, а канал збуту, «мотивуючий» маму до виробництва затребуваного товару.

Якщо мама тільки шиє і більше нічим іншим не займається – вона Виробництво.

Папа – Логістика та Постачання. Син із дочкою – Маркетинг.

У нашому ж випадку мама знайшла матеріали, придумала моделі та назви, попитала знайомих, де б вони таке шукали і як застосовували, з усіма домовилася, де треба – порахувала, куди потрібно – зателефонувала та вказала всім іншим, куди і навіщо рухатися, плюс все час контролює цей рух. Виходить, що у цій ситуації мама – управлінець!

Керівником може бути будь-який учасник цієї групи, незалежно від статі та віку, важливо, що він це робить. Управляти бізнесом можуть і дві особи, за умови, що вони виконують різні завдання.

Дуже важливо визначити керівника і побудувати ієрархію прийняття рішень на початковому етапі (або в той момент, коли настало усвідомлення відсутності керівника).

І маленька порада на завершення: краще і зовсім не працювати з друзями та родичами – це дуже рідко дає хороші результати у перспективі.